Käyttämäsi selain on vanhentunut. Suosittelemme, että päivität selaimesi ensin uusimpaan mahdolliseen versioon.

Toiminallinen näkeminen

(Behavioral Vision) 

 

Moni silmälääkäri, kuten William Bates ja Roberto Kaplan onnistuivat parantamaan näkönsä ja pääsemään silmälaseistaan eroon, menetelmän kehittämisestä ja opettamisesta tuli heidän elämäntyönsä. 

 

USA:ssa on yli 3000 luonnolliseen näkemiseen erikoistunutta silmälääkäriä ja optikkoa. 

 

Euroopassa alan ammattilaisia on tietojeni mukaan eniten Saksassa. Heitä löytyy monista maista, toivottavasti pian myös Suomesta! Tukholmassa on jo luonnolliseen näkemiseen erikoistunut silmäasema.

 

Englanninkielisiä tutkimuksia ja kirjoja aiheesta on paljon. 

 

Linkkejä englanninkielisille sivuille:

- Better Vision

- Natural Vision Improvement

- Vision of Joy

Rennot eloisat silmät

 

Unohdamme usein vaalia ja huomioida silmiämme, vaikka näkö on tärkein yhteytemme ympäröivään maailmaan. Tässä muutama yksinkertainen vinkki arkeen.

 

- Aloita aamu virkistämällä silmäsi kylmällä vedellä huuhdellen. Pärskytä mahdollisimman kylmää vettä suljetuille silmillesi tai käytä suljettuja silmiäsi kylmän vesihanan alla 10-20 kertaa.

 

- Lukiessasi tai tietokoneella työskennellessäsi, siirrä katse aina välillä kaukaisempaan kohteeseen, esimerkiksi puunlatvaan ulkona. Samalla ehkä muistat rentouttaa hartiat! =) 

 
- Muista räpytellä silmiäsi! Ota välillä 10 räpytyksen räpyttelykuuri tarvittaessa. 

 

- Anna silmiesi liikkua pirteästi liikkuessasi ja katsellessasi ympärillesi. Se voi nostaa myös mielialaa! Jatkuva maahan tai kännykkään katselu ei  lisää elämäniloa ja lisäksi jää monta asiaa ympärillä huomaamatta. Lasten silmistä on hyvä ottaa mallia, ne ovat yleensä eloisat ja vilkkaat. Ne liikkuvat vapaasti.

 

- Vahvista silmän ulkoisia lihaksia. Katso niin pitkälle vasemmalle kuin mahdollista päätäsi kääntämättä. Pidä pari sekunttia ja tee sitten sama oikealle puolelle. Siirry keskikohdan kautta katsomaan ylös pariksi sekunniksi ja sitten sama alas. Lepuuta hetki silmiäsi. Toista  harjoitus 5 kertaa. 

 

- Anna silmien sulkeutua ja rentoudu. Tunnustele mille silmissä ja silmien ympärillä tuntuu. Kuvittele kuinka silmien ympärillä olevat lihakset rentoutuvat ja silmät lepäävät.