Käyttämäsi selain on vanhentunut. Suosittelemme, että päivität selaimesi ensin uusimpaan mahdolliseen versioon.

Toiminallinen näkeminen

(Behavioral Vision) 

 

Moni silmälääkäri, kuten William Bates ja Roberto Kaplan onnistuivat parantamaan näkönsä ja pääsemään silmälaseistaan eroon, menetelmän kehittämisestä ja opettamisesta tuli heidän elämäntyönsä. 

 

USA:ssa on yli 3000 luonnolliseen näkemiseen erikoistunutta silmälääkäriä ja optikkoa. 

 

Euroopassa alan ammattilaisia on tietojeni mukaan eniten Saksassa. Heitä löytyy monista maista, toivottavasti pian myös Suomesta! Tukholmassa on jo luonnolliseen näkemiseen erikoistunut silmäasema.

 

Englanninkielisiä tutkimuksia ja kirjoja aiheesta on paljon. 

 

Linkkejä englanninkielisille sivuille:

- Better Vision

- Natural Vision Improvement

- Vision of Joy

 Neulanreikälasit (Pinhole glasses)

 
Neulanreikälaseissa ei ole läpinäkyvää lasia vaan musta levy, johon on porattu runsaasti halkaisijaltaan millimetrin suuruisia reikiä. Kun silmä katsoo reikien läpi, se näkee kohteet huomattavasti suuremmalla terävyysalueella kuin tavallisilla laseilla katsoessaan. Esimerkiksi jos ikänäköinen näkee terävästi vain 75 senttiä kauemmaksi, hän reikälaseilla näkee terävästi jo 25 sentin päähän silmästä. Likinäköinen, joka ei näe terävästi 30 senttiä kauemmaksi, näkee terävästi horisonttiin asti pantuaan reikälasit päähänsä.
 

Terävyysalueen laajeneminen tekee reikälaseista hoitavat ja rentouttavat. Ne toimivat juuri päinvastoin kuin lasilasit, jotka supistavat terävyysalueen ja siksi synnyttävät silmiin kasvavaa kiristystä. Neulanreikälaseja käytttäessäsi rentoutumisen tunnet sekä käytön aikana että käytön jälkeen.

 

Roberto Kaplan, silmälääkäri ja neulanreikälasien vaikutusten tutkija, sanoo kirjoissaan, että reikälasit ovat kiistatta pätevä apuväline näön hoitamisessa, erityisesti jos niiden käyttöyhdistetään muihin näköä parantaviin harjoitteisiin.

 

Ohjeita neulanreikälasien käyttöön

 

Neulanreikälasit opettavat silmille rentoutumista uudella tavalla. Aluksi ne saattavat tuntua rasittavilta, koska ne haastavat silmän ja mielen etsimään uusia mahdollisuuksia näön parantamiseksi. Käytä laseja ensimmäisen viikon aikana 5-20 minuutin jaksoissa. Myöhemmin voit lisätä aikaa.

 

LIKINÄKÖINEN. Katsele laseilla paljon kauas, jännittämättä. Mitä kauemmin pidät katseen kaukaisissa kohteissa, esimerkiksi televisiossa, sitä suuremman sysäyksen parempaan silmäsi saavat, kun otat lasit pois. Jos neulanreiät lisäävät myös hyvin pienen tekstin näkyvyyttä, käytä reikiä myös lähilukuharjoituksiin.

 

PITKÄ- JA IKÄNÄKÖINEN. Reikälasit lukemiseen, tietokonetyöskentelyyn ja muuhun lähityöskentelyyn. Muista välillä kuvitella ja vakuutella itsellesi, että paljas näkösikin voi kohta olla yhtä tarkkapiirteinen. Mieli alkaa järjestää näköäsi siihen suuntaan.

 

HAJATAITTOISUUS. Neulanreiät mitätöivät sarveiskalvon vääristymistä johtuvan hajataittoisuuden ja sen aiheuttaman epäselvyyden. Siksi hajataittoinen silmä pystyy näkemään yhtä terävästi kuin viereinen "terve" silmä. Mielen on helpompi lasien ansiosta kouluttaa silmää puristavia lihaksia vähentämään väärää puristusta.